Wat zal het volgende punt worden?
Dat zal u hier gaan zien. of laat HIER weten wat uw vraag is.
Op 11 december 2024 zal in de Martinihal in Vught de algemene ledenvergadering van de Volkstuinvereniging de Schorvert worden gehouden aanvang van de avond is 19:30 uur en eindigt uiterlijk om 23:30 uur.
Op deze avond zijn koffie, thee en water voor rekening van de vereniging de rest is voor eigen rekening.
Agenda
* Kandidaten voor het voorzitterschap kunnen zich opgeven tot 29 november 2024.
Graag hoor ik van 2 leden dat ze de jaarrekening van de vereniging vooraf willen controleren, deze kunnen contact opnemen met Penningmeester@volkstuinenvught.nl
13-06-2024 Verzoek van de vereniging
Inmiddels is het al weer juni, de zware regelval van de afgelopen maanden heeft ons niet echt geholpen bij het onderhouden van ons complex.
Om de afvoer van het water te bevorderen, zijn wij aan het brainstormen of het mogelijk is om "slootjes" te maken naast de grindpaden en deze aan te sluiten op de sloot. Dit zou het afvloeien van het regenwater kunnen verbeteren en het verzadigen van het grindpad te voorkomen. We zouden dan wel moeten oppassen voor onze waterleiding die in de grond ligt. T.z.t. als we dit gaan uitvoeren willen gaan kijken naar de diepte en of ieder dit zelf kan uitvoeren en dit zand kan gebruiken voor het ophogen van zijn/haar terrein.
Hopelijk word het weer vanaf nu beter en kunnen we gezamenlijk weer in onze tuintjes gaan werken.
We willen daarom vragen aan al onze leden of hun de grasstrook om hun tuintjes bij willen gaan houden en eventueel te kijken of er onkruid zit in de weg voor uit landje.
De berg in de tweede pad is inmiddels weg. Om te voorkomen dat dit hoekje (waar ook de watermeter zit) wordt gebruikt als dumphoekje, hebben we dit stukje als vruchtgebruik aan het naastliggende landje gegeven. Deze gaat dus dit stukje gebruiken en onderhouden. Daarnaast zal circa 1.2 meter van de haag vrij gehouden worden om een looppad te maken, zodat er van de derde pad, makkelijker bij ons "clubhuis" gekomen kan worden.
Wij willen nogmaals benadrukken dat het houden van kippen (en/of andere dieren) niet is toegestaan, mits u daar toestemming voor heeft gekregen van de vereniging of u aantoonbaar bewijs heeft dat u eerder deze eerder heeft gekregen van de gemeente.
Mensen die voor het ontstaan van de vereniging kippen hadden, mogen deze tijdelijk houden onder bepaalde voorwaarden.
In verband met een lekkage in ons waternet, is het water er later op gezet. Gezien het weer verwachten wij niet dat u veel water nodig heeft gehad.
13-06-2024 Update gaande zaken
Sanering perceel 140 & 141
Naar verwachting zal de sanering/afgraving in September gaan plaatsvinden.
t.z.t. nog de exacte data.
Wellicht kunnen we in de komende maanden de huurder waar nodig is even helpen om de tuinen mee leeg te halen.
Stroomvoorziening unit
We zijn nog steeds bezig om de stroomvoorziening te regelen
De gemeente is bezig met de nodige vergunning hiervoor.
03-01-2024
De resultaten van het grondonderzoek op ons complex
6.1 Conclusies
Verkennend bodemonderzoek
In de zintuiglijk schone bovengrond zijn licht verhoogde gehaltes aan kwik, zink, DDE en/of DDT
aangetoond. In de zintuiglijk schone ondergrond zijn geen verhogingen aangetoond.
Op basis van de PFAS gehalten voldoet de bovengrond nagenoeg overal aan landbouw/natuur. Ter
plaatse van boring 21 is PFOS in de bovengrond in een gehalte aangetoond boven de risicogrenswaarde
(>3 µg/kg ds). Hiermee is de grond geclassificeerd als "Niet toepasbaar". Volgens CSOIL is hier sprake van
een risico-index van 2,7; dit betekent dat er risico’s zijn. Op basis van de resultaten is een nader
onderzoek naar PFAS benodigd om de mate en omvang van de verontreiniging met PFOS nabij boring 21
te bepalen.
In het grondwater zijn licht verhoogde concentraties aan barium en koper aangetoond. Er is waarschijnlijk
sprake van een natuurlijk verhoogde achtergrondconcentratie.
Verkennend asbest-in-puinonderzoek
Tijdens de veldwerkzaamheden zijn geen asbestverdachte materialen aangetroffen. Ook analytisch is geen
asbest aangetoond. Er mag niet gesproken worden van een asbestverontreiniging. De puinverharding is
asbestvrij.
Verkennend asbest-in-grondonderzoek
Tijdens de veldwerkzaamheden zijn op beide locaties geen asbestverdachte materialen aangetroffen.
Analytisch is geen asbest aangetoond in de grond ter plaatse van de regenton overstort. Er mag niet
gesproken worden van een asbestverontreiniging. De locatie is niet langer verdacht op asbest.
Ter plaatse van de drupzone is in de grond een (indicatief) gewogen asbestgehalte aangetoond groter
dan 1.000 mg/kg ds. De concentratie aan respirabele vezels is groter dan 10 mg/kg ds. Formeel gezien is
nader asbestonderzoek noodzakelijk. Echter gezien de hoge concentraties, en het relatief klein oppervlak
van de locatie (oppervlakte van 2,5 m²), wordt dit niet zinvol geacht en wordt geadviseerd het nader
asbestonderzoek over te slaan en meteen door te schakelen naar het saneren van de verontreiniging.
Hieruit blijkt dat sprake is van ‘onaanvaardbare risico’s buiten’.
6.2 Aanbevelingen
Aanbevolen wordt om een nader bodemonderzoek naar PFAS uit te voeren rond boring 21. Hieruit volgt
mogelijk de oorzaak van de verontreiniging, maar in ieder geval de omvang en mate. Op basis daarvan
kunnen de risico’s bepaald worden en kan worden bepaald of het noodzakelijk c.q. wenselijk is sanerende
maatregelen te treffen.
Vanwege de ‘onaanvaardbare risico’s buiten’ is het saneren van de drupzone op korte termijn
noodzakelijk. De sanering dient uitgevoerd te worden met een BRL 6000 gecertificeerd milieukundig
begeleider en BRL 7000 gecertificeerde aannemer. De verontreiniging kan, mits de BUS-melding in 2023
wordt ingediend, nog onder het huidige Besluit Uniforme Saneringen (BUS) gesaneerd worden.
De PFAS bij boring 21, is de boring die ik hieronder rood heb omcirkeld.
Het naderonderzoek is / wordt uitgevoerd. Zodra de uitslagen bekend zijn, wordt dit toegevoegd aan de rapportage.
Het saneren van de asbest is ook in gang gezet.
12-07-2023
Aan alle huidige huurders van een volkstuin op complex Bergenshuizen.
De vereniging is een feit, vanaf vandaag gaan we in overleg/verder aan het werk met de gemeente om per 01 01-2024 het complex over te nemen als vereniging en samen met u als gebruiker(s) van één of meerdere tuinen er een fijne vereniging van te maken.
Zoals bij iedere vereniging kan het bestuur het niet alleen, maar moeten we met zijn allen er iets van maken.
Alle (huis)regels die golden bij de gemeente, gelden nog steeds op 01-01-2024. Er veranderd alleen dat waar er "gemeente" stond dat je nu moet lezen "het bestuur".
Namens het Bestuur veel tuinplezier gewenst
Ps. Aanstaande zaterdag 14-7-2023 gaan we een start maken met het schoonmaken en groen maken van de porto cabin (mits het weer het toe laat). Mocht u mee willen helpen, dan bent u van harte welkom.
Heeft u thuis nog ergens een goed tafel, wat goede stevige stoelen staan of zelfs een tuinsetje met parasol, waar u niets mee doet, dan kunt u deze doneren aan als inrichting van ons gezamelijk "Volkstuinhuisje".
29-06-2023 Vergadering met de leden
Korte samenvatting
Eerder heeft de gemeente aangegeven om van het beheer van de tuinen af te willen en dit in eigen beheer te geven in de vorm van een vereniging. Uit de eerste informatieavond zijn hier een aantal mensen geselecteerd die de werkgroep van Bergenshuizen (Schorvert) zijn geworden.
Even de werkgroep leden voorstellen
Deze personen zijn inmiddels circa een jaar met de gemeente in overleg over hoe we dit het beste kunnen verwezenlijken.
Inmiddels zijn er diversen dingen gebeurt o.a.
Wat wil de werkgroep
VRAGEN?
Gelieve korte specifieke vragen, aangezien de tijd van deze avond beperkt is.
Uitgebreide vragen zijn ook altijd welkom op info@volkstuinenvught.nl of via het contactformulier op de website.
09-05-2023 Laatste stand van zaken
Hieronder weer een overzicht van de laatste punten :
18-03-2023 Laatste stand van zaken.
Uiteindelijke overdracht Gemeente vught naar Vereniging in eigen beheer.
01-01-2024 is ons doel om onze vereniging officieel over te dragen van de Gemeente Vught naar ons eigen beheer in de vorm van een vereniging. Dit is geen harde datum, maar het is wel belangrijk om een streefdatum te hebben.
Uiteindelijke samenwerking met de gemeente na de overdracht
Antwoord Gemeente Vught : Voor de overdracht, maar ook erna steunt de Gemeente Vught de vereniging. Ook als de vereniging staat, zullen wij nog een tijdje (half jaar / jaar) als achtervang / vraagbaak voor de vereniging, dienen. Het is niet dat wij meteen per 1-1-2024 onze handen er volledig vanaf zullen trekken. Wij blijven verhuurder van het complex, dus laten we zorgen dat we gewoon altijd goed contact houden onderling. Wel is het zo dat straks de vereniging de meeste zaken zelf zal moeten regelen. Maar nogmaals wij verdwijnen niet uit beeld.
Besloten om een website aan te maken om een centraal punt voor de huurders te creëren voor vragen/opmerkingen.
Hiervoor hebben we de webstie volktuinenvught.nl het leven in geroepen. Hier kan iedere huurder terecht met vragen en/of opmerkingen. Besproken punten zullen tijdens de opbouw van de verening hierop vermeld worden, om het geheel zo transparant mogelijk te houden voor alle huurders.
Wie zit er in de werkgroep?
Namens de Gemeente Vught zitten Robin en Anita in de werkgroep. Namens het volkstuinencomplex zitter er Ton, Koen, Gertie en John in de werkgroep. In verband met het AVG zijn er geen achternamen genoemd, indien u contact wilt met de werkgroep, wil ik verzoeken bovenaan de website op contact te drukken.
Materiaal op het complex
Uiteindelijk willen we proberen om zoveel mogelijk materiaal en diensten op deze site te vermelden. Het is aan ieder op zicht of hij/zij zijn/haar materiaal beschikbaar wilt stellen voor het gebruik van andere. Het is ook aan diegene of hij/zij daarvoor een vergoeding wil hebben. Bijvoorbeeld tuin 81 (John) heeft een palenboor. Het is natuurlijk van de zotte als iemand anders op het complex een palenboor gaat kopen, terwijl John er thuis 1 heeft staan.
Dit zal later op de website verwerkt worden tot een overzichtelijk geheel.
Is er behoefte aan een ontmoetingsplek / wc / opslag op het complex?
In het begin is er gesproken over een koffiehuis, hier was weinig behoefte aan. Ook omdat dit kosten met zich mee bracht, waar niet iedereen op zat te wachten. Het doel is om 1 plek aan te wijzen, waar uiteindelijk het informatiebord komt te staan voor ons complex. Als we in de toekomst spullen gaan aanschaffen als vereniging, is het misschien prettig om deze goed en veilig op te slaan. Hiervoor mogen we iets bouwen/plaatsen van maximaal 12 m2 oppervlakte en maximaal 2.5 meter hoog.
Daarnaast willen we een ontmoetingsplek creëren, waar we samen kunnen komen als er iets georganiseerd zal worden. Dit kan gewoon een oppervlakte zijn waar we bij goed weer samen kunnen komen (onder het genot van een hapje of drankje).
Maar dat zal de toekomst uit moeten blijken.
Een WC was op zich een goed idee, echter zal deze dan ook moeten worden onderhouden en voorzien moeten worden van de nodige afvoer, aanvoer water en/of elektriciteit.
Wij willen wel even benadrukken, dat het natuurlijk niet de bedoeling is om uw behoeftes op het complex te doen. U kunt zich ongetwijfeld voorstellen dat dit niet gezond is voor uw medehuurders op het complex.
Op het moment dat we een vereniging zijn zullen we zelf een plek moeten zoeken voor onze jaarlijkse bijeenkomsten.
Het lozen van (groen) afval in de bermen
De gemeente heeft alle bermen weer schoon gemaakt. Aan het begin van het complex staat een bord (en in de voorwaarden die iedereen heeft getekend) staat duidelijk dat het niet is toegestaan om uw afval ergens op het complex te lozen. Dit kunt u gewoon thuis in de groenbak doen of naar de stort brengen.
Als we een vereniging zijn, gaan we kijken of we hier een oplossing kunnen bedenken om dit probleem beter op te lossen.
Mocht u hier een idee voor hebben dan horen wij dit graag.
Wij hebben containers overwogen, maar we zijn bang dan buitenstaanders dan onjuist gebruik gaan maken van deze containers. Net voor de overdracht naar de vereniging kan de gemeente eenmalig een groencontainer plaatsen.
Een belangrijk punt is, dan na de overdracht het illegaal storten een punt zal worden voor de vereniging en daardoor de kosten voor het opruimen dus ook. Dus als huurders niet zitten te wachten op verhogingen van de huur, zorg er dan voor dat de vereniging in de toekomst geen onnodige kosten hoeft te maken voor de troep die de huurders lozen.
Vorst en de watertappunten
Nu sluit de Gemeente Vught op 1 november het water af en opend deze weer op 1 april in verband met het kapot vriezen van de leidingen. In de toekomst zal iemand van onze vereniging deze taak op zich moeten nemen.
Wat gebeurt er met de jaarlijkse kosten van de voltuinenen als we een vereniging zijn?
Ons hoofddoel is om de kosten gelijk te houden, naast natuurlijk de jaarlijkse indexering. Er is ooit gesproken om de vereniging te starten met een startkapitaal, echter dit resulteerd tot een directe huurverhoging in het eerste aankomende jaar. En dat was niet ons doel. We gaan dus als vereniging ouderwets sparen voor aanpassingen in de toekomst.
Wat omtrent de bestaande bebouwingen op sommige tuinen.
Er is een brief rond gegaan, waarin stond dat een iemand de huidige status van van het complex ging beoordelen aan de hand van het bestemmingsplan. Deze brief bracht wat onrust bij de mensen die buiten de regelgeving en huurovereenkomst hebben gebouwd. Het resultaat in het kort. Momenteel word er niet gehandhaafd op de bebouwingen die er staan. Diegene die groter hebben gebouwd dan in de huurovereenkomst is vermeld, zijn zich hiervan bewust. Indien de toekomst anders zal blijken is iedere huurder van de tuin (waar een te groot bouwwerk op staat), zelf verantwoordelijk voor het verwijderen van het bouwwerk indien dit nodig is. Bij het opzeggen van de tuin, dient het perceel zwart opgeleverd te worden en vrij van bebouwingen.
Ophogen van de tuinen
De gemeente heeft gevraagd om aan te geven om welke tuinen dit gaat. Wel met de opmerkingen als we tuinen gaan ophogen, dat deze dan helemaal zwart worden opgeleverd. Kortom vrij van bebouwingen en het resultaat is dat die tuin dan helemaal opnieuw zal moeten beginnen met zijn tuin. Indien hier behoefte aan is, horen wij dit graag via het contact formulier.
Wat is slecht onderhoud van de tuin?
Dat is een heel goed punt. Het doel van het complex is een volkstuinencomplex. In de regelgeving staat duidelijk wat wel of niet mag op een volktuin. Iedereen wil natuurlijk zijn tuin zo mooi mogelijk maken, plantjes laten groeien e.d. Maar soms vliegt het onkruid je om de oren. Zorg er zelf voor dat je tuin en zo goed mogelijk uit ziet en je buren geen last hebben van het onkruid wat op jou perceel groeit.
Toegankelijkheid voor huurders en buitenstaanders.
Op dit moment zijn we druk bezig om het hekwerk om het complex in een zodanige staat te krijgen dat buitenstaanders geen toegang hebben tot het complex.
Het is dan natuurlijk ook van belang dat de poort gesloten word bij aankomst en vertrek. Dat tuinders altijd hun sleutel mee nemen om buiten gesloten te worden of opgesloten op het terrein.
Waar ligt het onderhoud van omliggende bomen?
Dit ligt bij de Gemeente en zal in de toekomst daar ook bij blijven liggen.